Činnosti školního metodika prevence jsou dány vyhláškou č.72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízení, ve znění pozdějších předpisů, zejména vyhlášky č. 197/2016 Sb.
Školní metodik prevence se ve spolupráci s výchovným poradcem a školním psychologem zaměřuje ve své práci na činnosti v těchto oblastech:
Metodické a koordinační činnosti:
Koordinace tvorby, kontrola, evaluace a participace při realizaci minimálního preventivního programu školy.
Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, rasismu axenofobie, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších projevů rizikového chování.
Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování. Vyhledávání a nastavení vhodné podpory směřující k odstranění rizikového chování.
Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence rizikového chování.
Individuální a skupinová práce se žáky a studenty s obtížemi v adaptaci, se sociálně-vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání.
Koordinace přípravy a realizace aktivit zaměřených na zapojování multikulturních prvků do vzdělávacího procesu a na integraci žáků/studentů/cizinců; prioritou v rámci tohoto procesu je prevence rasizmu, xenofobie a dalších jevů, které souvisejí s přijímáním odlišnosti.
Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence rizikového chování, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými, a dalšími odbornými pracovišti, zařízeními a institucemi, které působí v oblasti prevence rizikového chování.
Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu rizikového chování.
Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích/studentech v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence rizikového chování v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů.
Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
Informační činnosti:
Zajišťování a předávání odborných informací o problematice rizikového chování, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností.
Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence rizikového chování, zejména orgánů státní správy a samosprávy, středisek výchovné péče, poskytovatelů sociálních služeb, zdravotnických zařízení, Policie České republiky, orgánů sociálně-právní ochrany dětí, nestátních organizací působící v oblasti prevence, center krizové intervence a dalších zařízení, institucí a jednotlivých odborníků.
Předávání informací a zpráv o realizovaných preventivních programech zákonným zástupcům, pedagogickým pracovníkům školy a školskému poradenskému zařízení.
Vedení dokumentace, evidence a administrativa související se standardními činnostmi v souladu se zákonem o ochraně osobních údajů a předávání informací o realizovaných preventivních programech školy pro potřeby zpracování analýz, statistik a krajských plánů prevence.
Poradenské činnosti:
Vyhledávání a orientační šetření žáků/studentů s rizikem či projevy rizikového chování; poskytování poradenských služeb těmto žákům/studentům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště ve spolupráci s třídními učiteli/vedoucím studijní skupiny.
Spolupráce s třídními učiteli/vedoucím studijní skupiny při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje rizikového chování u jednotlivých žáků/studentů a tříd/studijních skupin a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj rizikového chování ve škole.
Příprava podmínek pro integraci žáků/studentů se specifickými poruchami chování ve škole a koordinace poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům/studentům školou a specializovanými školskými zařízeními.
ŠKOLNÍ METODIK PREVENCE: Mgr. Jaroslava Buchalová
KONZULTAČNÍ HODINY: pátek 10:50-11:35
Vítejte na stránkách Vyšší odborné školy pedagogické a sociální a Střední pedagogické školy Kroměříž!
V krásné historické Kroměříži se na třídě 1. máje s popisným číslem 221/10 nachází nepřehlédnutelná budova, která už svým honosným vzhledem nezapře více jak stoletou tradici. V příjemném novoklasicistním interiéru probíhá výuka žáků na Střední pedagogické škole i studentů přijatých na Vyšší odbornou školu pedagogickou a sociální.
Středoškolské čtyřleté studium připravuje dívky a chlapce v oboru 75-31-M/01 Předškolní a mimoškolní pedagogika a jeho absolventi získávají uplatnění jako učitelé v mateřských školách, vychovatelé ve školních družinách, asistenti pedagoga v rámci inkluzivního vzdělávání a pedagogové ve střediscích volného času a v dalších edukačních či výchovných zařízeních. V průběhu školního roku se zde může připravovat až 240 žáků formou teoretického a praktického vyučování. Vzdělávání je zakončeno maturitní zkouškou. Bližší informace najdete v sekci Středoškolské studium.
Vyšší odborná škola pedagogická a sociální nabízí dva tříleté studijní obory: 75-32-N/06 Sociální pedagogika a 75-31-N/03 Předškolní a mimoškolní pedagogika. Ve studijním oboru sociální pedagogika se připravují zájemci o práci v různých terénních, ambulantních a pobytových sociálních službách i pedagogických zařízeních. Úspěšní absolventi získávají kvalifikaci pro práci sociálního pracovníka, vychovatele, pedagoga volného času a asistenta pedagoga a vstupují do praxe s označením DiS. (diplomovaný specialista). Absolventi studijního oboru předškolní a mimoškolní pedagogika získávají kvalifikaci učitele v mateřské škole, pedagoga volného času, vychovatele a asistenta pedagoga a složením absolutoria získávají označení diplomovaný specialista (DiS.). Kapacita školy je nastavena na počet 180 studentů v průběhu školního roku, který je rozčleněný na zimní a letní klasifikační období. Více informací získáte v sekci Vyšší odborné studium.
VOŠPS a SPgŠ Kroměříž plní v souladu s potřebami celoživotního vzdělávání také roli v následném vzdělávání a metodickém vedení pedagogů a sociálních pracovníků. Škola realizuje v rámci doplňkové činnosti semináře a kurzy dalšího vzdělávání. Aktuální nabídku uvádíme v sekci Další vzdělávání.
Historie školy
Místem vzdělávání budoucích pedagogů předškolní a mimoškolní výchovy a sociálních pedagogů je historická budova postavená v roce 1902 pro českou reálku, po druhé světové válce Masarykovo reálné gymnázium v Kroměříži.
K výrazné proměně tohoto gymnázia dochází po uzákonění jednotné školské soustavy a provedení školské reformy. Od 1. 9. 1950 je proměněno na čtyřleté Pedagogické gymnázium pro vzdělávání učitelů národních škol. Na počátku roku 1951 se do budovy školy přestěhovalo z Holešova Pedagogické gymnázium pro vzdělávání učitelek mateřských škol. Obě školy byly sloučeny ve školním roce 1955/ 1956. V roce 1959 bylo Pedagogické gymnázium pro vzdělávání učitelů národních škol v Kroměříži zrušeno a nově byla zřízena Střední pedagogická škola, která byla zaměřena pouze na výuku učitelek mateřských škol. Postupně se zde vytvořil kvalitní pedagogický sbor a škola si vydobyla velmi dobré postavení mezi pedagogickými školami v tehdejší Československé republice. Do povědomí veřejnosti vstoupila i řadou aktivit, např. založila a řadu let také organizovala celostátní recitační soutěž pedagogických škol „Memoriál Oldřicha Thilmanna“, jejíž tradice pokračuje formou přehlídek Pedagogická poema. Vynikající tradici má dívčí pěvecký sbor, žáci a studenti školy získali řadu úspěchů v soutěžích hudebních, výtvarných, tělovýchovných a jiných.
K výrazným změnám v chodu školy došlo po roce 1989 v souvislosti se změnou politické situace. Souvisely jednak se získáním právní subjektivity školy, jednak s novými potřebami společnosti. Škola postupně prošla transformací výchovně vzdělávacích programů. Stála u zrodu nového oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika, který postupně přebíraly i další pedagogické školy. Výrazným mezníkem ve vývoji školy byl rok 1993, kdy získala statut vyšší odborné školy. V rámci vyššího odborného studia nabízí jako jediná škola na Moravě tříletý obor Sociální pedagogika. Od 1. 9. 2018 pak škola rozšířila nabídku vzdělávacích oborů VOŠ o obor Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Zázemí školy
V historické budově jsou vytvořeny dobré podmínky pro moderní výuku: specializované učebny pro dramatickou výchovu, výtvarnou výchovu, keramická dílna, učebny hry na hudební nástroj, odborné učebny pro hudební výchovu, tělocvična s vybavením pro sportovní gymnastiku, posilovna a sálek TV pro výuku metodiky TV. Žáci mohou využívat studovnu a bohatý knižní fond odborné literatury a beletrie v žákovské knihovně a odborných knihovnách jednotlivých vyučovacích předmětů. Všechny učebny a pracovny jsou vybaveny moderní IT a didaktickou technikou a připojením na internet. Toto vše vytváří optimální prostředí pro přípravu budoucích pedagogů.
V reprezentativní aule školy se odehrávají významné kulturní a společenské události /hudebního i výchovně vzdělávacího charakteru pořádané školou, městem Kroměříž i nadregionálními institucemi/. Působivé je moderně upravené nádvoří školy, které nabízí netradiční možnosti využití pro různá vystoupení i pro pořádání školních happeningů.